Background Image
Previous Page  6-7 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6-7 / 76 Next Page
Page Background

NBBO

Nedre Buskerud Boligbyggelag

7

Tekst:

Nina Stang/ifi.no,

Foto:

Norsk Folkemuseum,

GV-PRESS og produsentene/ifi.no

Velstanden blomstret og fremtidstroen var stor. Det gikk bare

én vei, rett til himmels. I 1969 gikk mennesker i land på månen,

og fra jorden kunne dette historiske øyeblikket følges på TV.

Motene fikk preg av romfart, og plast ble brukt til alt fra stoler

og kjøkkenredskaper, til madrasser og klær.

De første TV-sendingene kom i 1960. Det

var bare én kanal i svart-hvitt, men etter få

år hadde TV’en skapt nye samværsformer

og forandret innredningen. Den ble midt-

punktet i stuen istedenfor peisen, og alle så

de samme programmene.

Matvanene forandret seg da private fryse-

bokser etter hvert ble vanlig. Nå fikk man

friske bær og ferskt kjøtt hele året, og det

ble et stort marked for frossen ferdigmat.

I damemoten kryper skjørtene oppover helt

til de ikke kan bli kortere. Mye sminke og

tuppert hår med vipp nederst var stilig.

Det var fortsatt mange og strenge regler for

oppførsel, og man skulle kjenne sin plass

i samfunnshierarkiet. I boken “Skikk og

Bruk” fra 1960, ble det brukt to sider på

å vise hvordan man skulle sette seg riktig

på en stol. Og en bildeserie i fire deler viste

hvordan man spiste den nye, sydlandske

retten spagetti.

STERKE FARGER OG STORE

MØNSTRE

Fargerike kjøkkenredskaper i plast fikk

husarbeidet til å se morsomt ut. Også

møbelindustrien gledet seg over de nye

mulighetene som kunststoffer og nye støpe-

teknikker ga. Stabelbare stoler i sterke farger

ble støpt i ett stykke.

Tekstiler fra finske Marimekko frisket opp

innredningen med sine glade, klare farger

og store mønstre. Sterke, lysende farger

som rent rødt, gult og oransje var populære,

kombinert med hvitt. I innredningen var

det nå ton-i-ton som gjaldt. Kontrastveggen

fra 50-årene var borte, men fargene var

fortsatt sterke. Yndlingsfarger var Mandarin

(1632-Y37R) på den varme siden, og Kornblå

(3825-R88B) på den kjølige. Begge fargene

finnes fortsatt på Jotuns fargekart. Nye

motefarger var turkise Siesta, og gyllenbrune

Mallorca, tegn på at charterturismen hadde

tatt av, og at turen stort sett gikk til Spania.

Disse to fargene er borte fra kartene i dag,

mens den i 1965 nye Antikkhvit (1204-

G93Y) nesten har vært enerådende siden.

Inspirasjon fra

6

NBBO

Nedre Buskerud Boligbyggelag