14
NBBO
Nedre Buskerud Boligbyggelag
stables, og mange av dem demonteres til
flate pakker. Nye lamineringsteknikker,
plastmaterialer og stålrør var forutdetningen
for å kunne lage smekre former som i Arne
Jacobsens stoler.
NYHETER PÅ MALEFRONTEN
Under krigen hadde det vært umulig å få
kjøpt malervarer. Vedlikeholdet var forsømt
i årevis, og nå skulle alt pusses opp. De nye
fargene som kom i 50-årene var en reaksjon
mot krigens gråhet og knapphet. Og man
var ikke fargeredd. Sterk rødt, gult og grønt
kunne gjerne være i samme rom. Eplegrønt
mot sort var en vinner. “Sure” farger ble satt
sammen i frekke kombinasjoner. For de
mer forsiktige kunne én vegg i kontrastfarge
være nok, noe vi har tatt opp igjen i dag.
I 1952 ble det introdusert en mønstret
malerull med gummivalse. Med denne
kunne tapetmønsteret males rett på veggen.
Men det gjaldt å holde tungen rett i munnen
så man rullet rett.
Ellers var tapeter med kraftige farger,
geometriske former og abstrakte mønstre
populært. Vallø tapetfabrikk var norsk, og
samarbeidet med Foreningen Brukskunst.
Vår tids gjør-det-selv bevegelse startet med
lanseringen av Spred, den første vanntynn-
bare malingen, som gjorde det enkelt og
raskt å pusse opp hjemme. Latexmalingen
kom som en følge av overskuddsproduksjon
av syntetisk gummi i USA. Alf Bjerke fikk
eneretten for Skandinavia. 1952. I 1956
kom Jotuns Fenom, “den FENOMenale
interiørmaling i 16 praktfulle farger.”
“Brekk-lett systemet” var den spede starten
på dagens multicoloursystem. Man kunne
kjøpe et begrenset utvalg flytende brek-
kfarger i små fargeputer til å blande i ma-
lingen, noe som utvidet valgmulighetene
og sparte verdifull lagerplass hos farge-
handlerne.
NBBO FEIRER
70år
Bildetekst: Nedenfor ser dere et fargekart fra 50-årene