NBBO-bladet 1-2022

30 NBBO Nedre Buskerud Boligbyggelag – I mitt daglige arbeide, der jeg jobber myemed bedriftsprofilering og markedskommunikasjon, er jeg spesielt glad i å fotografere menneskene i bedriftene. Da gjelder det å kommunisere med de som skal fotograferes. Det kan være alt i fra direktøren til «gutta på gølvet», som settes i en uvant situasjon foran et kamera. Det blir opp til meg å skape en atmosfære, som gjør at de jeg skal fotografere slapper av. Først da kan resultatet bli til noe alle kan være stolte av, understreker Pia, som føyer til at hun er priviligert som lærer om ulike arbeidsprosesser og yrker. Møtene med mange spennende mennesker, og samtalene underveis, gir henne energi. VIDEREFØRER LANGE TRADISJONER Pia Sønstrød er medeier av Sønstrødfotografene i Drammen, en familiebedrift med tradisjoner tilbake til farfaren Harry Sønstrød, som startet opp sin virksomhet i 1951. Hun har en tung arv å føre videre, som tredje generasjon fotograf med et legendarisk slektsnavn i faget. Faren Arild har trappet ned, men begge foreldrene er fortsatt en del av bedriften, som i dag består av fire personer. I våre dager har Pia lagt bak seg tjue år som profesjonell fotograf. – Jeg vokste opp med at hele familien levde både i og for byrået. Fra tid til annen var jeg vel nærmest en barnearbeider, ler Pia, og forteller at hun blant annet håndskrev alle bursdagskortene som firmaet jevnlig sendte ut. Alle barn som ble portrettert i studioet, fikk tilsendt gratulasjonskort på fødselsdagen. BESTEMTE SEG SENT FOR FAGET Det var ingen selvfølge at hun selv skulle bli fotograf. Hun tenkte på å gå andre veier. Det var først i etterkant av det hun selv betegner som en «dårlig artium», at hun utdanningsmessig penset seg inn i en mer kreativ retning. Lidenskapen for å skape noe, som å tegne og male, gjorde at hun søkte seg over til yrkesfag. – Da ble det linjen for tegning, form og farge på Åssiden videregående skole. Og da jeg fullførte den, bestemte jeg meg for å gå videre på en fotografutdanning. Først til en fagskole på Randaberg utenfor Stavanger, og deretter to års læretid hos fotograf C.F. Wesenberg i Oslo, forteller Pia, som siden har vært i familibedriften og jobbet med de aller fleste disipliner i faget. I dag fotograferer hun mest i bedriftsmarkedet, både i Drammen, så vel som på andre steder. Hun jobber også med egne, mer abstrakte kunstprosjekter. GJØR STAS PÅ DE BESTE BILDENE – Hva tenker du om folks forhold til fotografering i dag, der terskelen for å fotografere er lavere enn noensinne? – Det er fantastisk at folk er aktive med foto. Ikke minst har den tekniske utviklingen innen smarttelefonene stimulert folk flest til å fotograferemer enn før. Jeg fotograferer ogsåmedmobiltelefon i fritiden. Det jeg gjerne vil oppfordre alle fotoamatører til, er å ha et bevisst forhold til hva som skal skje med bildene. Plukk ut de som er viktige, de som skal være med videre inn i fremtiden. Lag et album eller en fotobok, slik at de beste bildene kommer seg over på papir. Husk å ta sikkerhetskopier av bilder du vil ta vare på, eventuelt lagre dem i en nettsky. Det er jo tragisk hvis hundrevis av bilder forsvinner, på grunn av at elektronikken svikter, sier Pia. Som profesjonell fotograf er hun alltid opptatt av å bevisstgjøre publikum på hva fotografer kan. – Et kamera har aldri tatt et godt bilde. Det er fotografen som gjør det. For meg handler det om å se ting med mine øyne, og jeg lager mine egne tolkninger ut i fra det. Foto er både teknikk og komposisjon, men kanskje det aller viktigste er kommunikasjon. Både med de jeg fotograferer, og med følelsene som bildene gir. Sånn har faget vært siden tidenes morgen, selv om teknologien har endret seg mange ganger, avslutter Pia Sønstrød til NBBObladet.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzYyNTM=